Verspreid door Friesland meet MUG Ingenieursbureau in opdracht van Wetterskip Fryslân de diepte van vaarwegen in om de onderhoudstoestand van de wateren te toetsten. Het betreft in totaal 114 km en 397 dwarsprofielen op 29 verschillende locaties.
Er is gebruik gemaakt van verschillende hydrografische methodes om de meest efficiënte methode te achterhalen. Elke 400 meter is een profiel gemaakt, waarbij de diepte van de wateren van kaderand tot kaderand continu is gemeten.
De hydrografische methodes
1. Bestuurbare boot (CEE-USV met SBES)
In de stedelijke gebieden varen we met een bestuurbare boot. De bestuurbare boot is uitgerust met echosounders en biedt mede door de korte mobilisatietijd flexibiliteit. Er kan met de bestuurbare boot veilig vanaf de kade worden gewerkt. De data die de bestuurbare boot inwint wordt rechtstreeks getoond op een laptop aan wal.
2. Boot met Singlebeam echosounders
Op de grotere wateren varen we met een boot en wordt gebruik gemaakt van Singlebeam echosounders. De echosounders meten de diepte van wateren met behulp van akoestische golven. Er is gebruik gemaakt van twee verschillende Singlebeam echosounders om de nauwkeurigheid en mogelijkheid te testen. Hierbij is ook gekeken naar het gebruik van dual frequency (33khz en 200khz) om het verschil in penetratie van de bodem te onderzoeken.
Het resultaat
Dankzij de hydrografische methodes kunnen we sneller en nauwkeuriger data aanleveren van de vaarwegen. Door de verschillende hydrografische methodes te testen kan MUG Ingenieursbureau haar diensten beter laten aansluiten bij opdrachtgevers.